ثبت برند و علائم تجاری در یک نگاه

ثبت علامت تجاری

اعتراض به ثبت علامت تجاری

اعتراض به ثبت علامت تجاری بین المللی

حق اعتراض به علامت تجاری ثبت شده از سوی ذینفع در کنوانسیون های مربوط پیش بینی شده است و قوانین داخلی کشورها نیز این اختیار را برای ذینفع در نظر گرفته اند که در صورت داشتن دلائل محکمه پسند نسبت به ابطال علامت تجاری ثبت شده اقدام کند.

اعتراض به ثبت علامت تجاری در ایران

در حقوق داخلی ایران نیز بر اساس قانون ثبت علائم و اختراعات و آئین نامه مربوط این حق برای ذینفع پیش بینی شده است.
بر اساس ماده ۱۶ قانون ثبت علائم و اختراعات، اشخاص زیر می توانند نسبت به علامتی که تقاضاضی ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند: 

چه کسانی میتوانند به علامت تجاری ثبت شده اعتراض کنند؟

کسانی که آن علامت را علامت تجاری خود می دانند. میتوانند اعتراض کنند

کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد. میتوانند اعتراض کنند

بر اساس ماده ۶۱ آئین نامه ، هرکس بخواهد ابطال علامت تجاری را که در ایران ثبت شده تقاضا کند باید به دادگاه شهرستان تهران (دادگاه مومی تهران) دادخواست بدهد. میتوانند اعتراض کنند

 

مطالب مرتبط با اعتراض به ثبت برند و علامت تجاری

نقش علائم تجاری و شرایط اعتراض به آن

  • اعتراض به ثبت علامت در ایران

    اعتراض وابطال ثبت علامت

    اعتراض ونقض علامت تجاری گروهی

    اعتراض به علامت تجاری چیست ؟

  •  

  •  

  •  

  •  

 

انتشار ثبت علامت

انتشار ثبت نشان و علامت تجاری

انتشار علامت تجاری ثبت شده در ایران

در ثبت داخلی ایران ، بعد از تایید علامت توسط اداره و عدم وجود اعتراض برای تقاضای ثبت ، ثبت علامت توسط روزنامه رسمی منتشر می شود .

انتشار علامت تجاری ثبت شده بین المللی

 

در ثبت بین المللی مادرید ، با توجه به ماده ۱۴ آیین نامه مشترک موافقتنامه و پروتکل مادرید، هرگاه دفتر بین المللی تشخیص دهد که در دفتر ثبت اظهارنامه بین المللی آیین نامه و شرایط مربوط رعایت شده است، علامت مورد نظر را در دفاتر ثبت بین المللی ثبت خواهد کرد. ادارات کشورهای متعاهد را در مورد ثبت بین المللی مطلع خواهد کرد ، مراتب را به اداره مبدا عینا اطلاع خواهد داد و گواهینامه مربوطه را به مالک ارسال خواهد کرد.
هرگاه اداره مبدا مایل باشد و دفتر بین المللی را مطلع کرده باشد، گواهینامه ثبت از طریق اداره مبداء برای مالک فرستاده خواهد شد.
همان طور که در ماده ۳۲ آئین نامه فوق آمده است، اطلاعات مربوط به ثبت های بین المللی از جمله ثبت بین المللی علائم تجاری، در مجله ای منتشر خواهد شد.

لیست مطالب مرتبط با انتشار ثبت علامت و نشان تجاری

  • علامت تجاری و عدم استفاده از آن

  • طرح علامت تجاری و انتشار آن

  •  

نقض نشان تجاری و برند

ثبت نشان تجاری

نشان تجاری و فرایند ثبت آن همواره مورد سئوال فعالان اقتصادی و مدیران کسب و کار ها بوده است . مرکز تخصصی ثبت نشان تجاری آتین با داشتن تیم های متخصص و حقوق دانان مجرب در کلیه مراحل ثبت نشان تجاری , ابطال , انتقال , دعوای نقض و… در کنار شماست . علاوه بر این ما سعی داریم در وبسایت خود کلیه قوانین حقوقی مرتبط با ثبت علامت و نشان تجاری در قالب مقالات متعدد برای شما منتشر کنیم . همچنین اکثر مقالات و مرجع آنها بصورت فایل پی دی اف قابل دانلود میباشد.

نقض برند و نشان تجاری

وظیفه اجرای حقوق ناشی از ثبت نشان تجاری عمدتا به عهده مالک برند است.

شرکت شما بعنوان مالک نشان تجاری باید هر نوع مورد نقض حق برند را شناسائی کند

در مورد اقداماتی که باید برای اجرای حقوق نشانه تجاری اتخاذ شوند تصمیم گیری کند.اگر فکر می­کنید شخصی نشانتجاری و برند شما را نقض می­کند، کسب نظر و مشورت تخصصی همیشه کاری مفید است. وکیل مالکیت معنوی مناسب ترین شخصی است که اطلاعات مربوط به گزینه­ های موجود در کشور شما و احتمالا در کشورهای همجوار را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید علیه جعل و نقض حق اقامه دعوی نمائید و در خصوص نحوه اجرای حقوق تان راهنمائی و مشاوره لازم را در اختیارتان قرار می دهد.

دعوای نقض نشان تجاری ثبت شده

مراحل اقدام در هنگام نقض برند و نشان تجاری

اگر حقوق برند و نشان تجاری شما نقض می­شود، ممکن است بعنوان گام اول به شخصی که حقوق شما را نقض می­کند نامه­ای ارسال کنید (که عموما اظهارنامه نامیده می­شود) و وی را از وجود طرح احتمالی دعوی مطلع کنید. برای تنظیم این نامه توصیه می­شود به یک وکیل علائم تجاری مراجعه نمائید.
اگر کسب و کار شما معتقد است نقض بصورت عالمانه انجام می­شود و محل فعالیت­های ناقض حق را می­شناسید، می­توانید با کمک وکیل علائم تجاری با دریافت دستور توقف بطور غیرمنتظره عمل کنید (معمولا این دستور از دادگاه صالح دریافت می­شود) و بدون اعلام قبلی به شرکت یا شخص ناقض حق مراجعه نمایید .
شخص ناقض حق ممکن است بنا بر دستور مقامات قضائی ملزم شود هویت افرادی که به تولید و توزیع کالاها و خدمات جعلی مشغولند و همچنین کانال های توزیع آنها را به شما اطلاع دهد. مقامات قضائی ممکن است بنا بردر خواست شما بعنوان عامل مؤثر بازدارنده نقض حق دستور دهند کالاها یا موارد جعلی منهدم شوند یا از مجاری تجاری بدون دریافت هیچگونه مبلغی خارج شوند.

جلوگیری از نقض نشان تجاری و برند

به منظور جلوگیری از واردات کالاهای دارای نشان تجارتی جعلی، مالکین برند در بسیاری از کشورها می­توانند از طریق مقامات ملی گمرکی در مرزهای بین­المللی اقدامات لازم را اتخاذ کنند. شرکت شما بعنوان مالک نشان تجاری ممکن است کمک مقامات گمرکی را در مرز جویا شود، یعنی قبل از اینکه کالاهای جعلی در کشور مورد نظر توزیع شوند. کمک گمرک عموما مستلزم پرداخت هزینه مقرر خواهد بود که در مورد آن می­توانید با مقامات گمرکی مربوط تماس بگیرید.

مرجع رسیدگی به امور نقض برند و نشان تجاری

در برخی موارد، داوری یا میانجیگری راهی مؤثر برای پرداختن به موضوع نقض حق برند است. داوری عموما دارای این امتیاز است که در مقایسه با رسیدگی در دادگاه ارزان­تر و رسمیت کمتری دارد و مدت زمان کوتاه­تری طول می­کشد. همچنین اجرای رای داوری در سطح بین­المللی بسیار آسانتر است. امتیاز میانجیگری در این است که طرفین فرآیند حل اختلاف را کنترل می­کنند. بنابراین، این کار می­تواند به روابط تجاری خوب با سایر شرکت­ها و اشخاص که شرکت شما ممکن است مایل باشد در آینده با آنها همکاری کند ، کمک خواهد کرد.

مطالب مشابه ثبت نشان تجاری و نقض نشان تجاری

  • علامت تجاری و عدم استفاده از آن

  • طرح علامت تجاری

  • نوع استفاده از علامت تجاری

  • بهره کشی از علامت تجاری

  • ثبت علامت تجاری و تغییر مالکیت آن

  • علائم تجاری و ثبت آنها

  • نقش علائم تجاری

  • تجمع کارکنان گرد علامت تجاری

  • هدف از ثبت علامت چیست

  • دامنه محافظت علامت تجاری

  • ثبت نشان تجاری در ایران

  • نکات طراحی و انتخاب علامت

  • تاریخچه و جزئیات مرتبط با علامت تجاری

  • مراحل تجدید علامت تجاری

  • مدیریت علامت تجاری

  • علامت تجاری چه کاری انجام می دهد؟

  • عدم ایجاد علامت تجاری اشتباه در نظر مشتری

  • دلایل حمایت از علائم تجاری

  • علایم تجاری

  • نام تجاری و ماهیت حقوقی آن

  • علائم تجاری و اشکال مختلف آن

  • علامت های تجاری ممنوع۱

  • ابطال ثبت علامت

  • نقض علامت تجاری گروهی

  • درخواست ثبت علامت تجاری گروهی

  • علائم تجاری گروهی

  • استقلال علائم تجاری

  • علامت تجاری و نام دامنه

  • علامت تجاری و اسامی تجاری

  • علامت تجاری چیست ؟

  • مدت اعتبار ثبت علامت تجاری

  • استفاده عملی از علامت

  • ثبت علائم تجاری و دلایل اصلی رد تقاضا

  • روش های ارزشگذاری برند

  • اهداف ثبت علامت تجاری

  • طرح جدید و خلاقانه و تأثیر برکسب و کار

  • عام شدن علامت یا ژنریک

  • برند محلی،منطقه ای، ملی

  • برند جهانی

  •  

ثبت علامت صوتی

ثبت نشانه و علامت تجاری صوتی

ثبت علامت صوتی چیست؟

علامت صوتی ، علامتی است که دارای صدا ، جملات دارای آهنگ خاص و یا موزیک و یا امثال آن باشد.

این گونه علائم نیاز به طراحی خاص از جمله نیاز به طراحی یک نت موسیقی توام با طیف مخصوص دارد. این نوع علائم به ترتیبی در کالا و یا تولیدات یا بروی کارتهای تبلیغاتی نصب میشوند که مشتری و مصرف کننده میتواند از طریقی، مثلا با تماس دست یا فشار بر نقطه ای از علامت صدا یا نت مخصوص را بشنود و از این طریق به خواسته خود دست یابد و محصول یا خدمات اصیل را از مشابه به آن تشخیص دهد و در انتخاب آن گمراه نشود.

قوانین ثبت علامت تجاری صوتی

همان طور که قبلا اشاره شد ، امروزه در قوانین اکثر کشورهای صنعتی از جمله در بند سوم ماده ۷۱۱-۱ قانون مالکیت فکری و صنعتی فرانسه، علائم صوتی به عنوان علامت تجاری ،صنعتی یا خدماتی پذیرفته شده و ثبت آن به موجب قانون جدید مصوب سال ۱۹۹۲ مورد قبول شده است در حالی که طبق قوانین قبلی فرانسه علامت صوتی قابل ثبت نبود .

ثبت علامت صوتی به عنوان علامت تجاری ،صنعتی یا خدماتی از نظر بین المللی با توجه به ماده ۹ پروتکل مادرید پذیرفته شده است

در متن اظهارنامه بین المللی ثبت علائم صوتی باید عبارت “علامت صوتی” قید گردد.

در نظام حقوقی ایران با این که کشور ما عضو کنوانسیون پاریس است و به پروتکل مادرید و آیین نامه آن ملحق شده است، طبق بند الف ماده ۳۰ قانون جدید ثبت علائم مصوب ۱۳۸۶، ثبت علایم صوتی پذیرفته نشده است .

 

علائم تجاری غیر قابل ثبت

علامت تجاری غیر قابل ثبت

علامت باید کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد، وگرنه از هدف خود دور می افتد و قابل ثبت نیست.

علامت نباید به صورت کامل یا گمراه کننده ای، شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است و یا قبلا به نام مالک ثبت شده است یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که از نظر ارتباط و شباهت، سبب فریب و گمراهی می شود. 

علائم تجاری مشابه غیر قابل ثبت هستند

در مورد کالاهای غیر مشابه نیز نباید عین یا شبیه آن قبلا ثبت و معروف شده باشد؛ مشروط بر آنکه عرفا میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف، ارتباط وجود داشته باشد و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه بزند؛ همچنین نباید درمورد مبدا جغرافیای محصول گمراهی ایجاد کند.

علامت تجاری تقلیدی غیر قابل ثبت هستند

علامت تجاری نباید عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا سایر نشان های مملکتی، نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که زیر نظر کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، باشد یا موارد مذکور، یکی از اجزای آن علامت باشد؛ مگر آن که مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر کند. 
علامت تجاری نباید مخالف با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه و متعارض با فرهنگ اسلامی باشد و بر فرهنگ عمومی تاثیر منفی بگذارد.
نکته ی مهم در حقوق ایران، حمایت از علائم قابل رویت است، برخلاف برخی کشورها که حتی از اصوات برای تمایز محصولات و خدمات حمایت می کنند.

 

انتقال و تغییر اظهارنامه علامت تجاری

تغییر علامت تجاری

در حقوق ایران علاوه بر مالکیت علامت ثبت شده، مالکیت اظهارنامه نیز قابل تغییر و نقل و انتقال است.

با توجه به ماده ۴۸ قانون مصوب ۱۳۶۸، تغییر در مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه علامت تجاری ، باید از طریق ارائه درخواست کتبی هر ذینفع از اداره مالکیت صنعتی انجام شده و به ثبت برسد.

تغییر مالکیت علامت تجاری

تغییرات در مالکیت علامت تجاری و اظهارنامه نیاز به آگهی ندارد و تاثیر این گونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسلیم درخواست مذکور است.

تغییر مالکیت اظهارنامه علامت تجاری

با توجه به قسمت اخیر ماده یاد شده، هرگونه تغییر در مالکیت اظهارنامه علامت جمعی منوط به موافقت قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور است.
همانطور که در ماده ۲۲ ایین نامه مصوب ۱۳۸۷ صراحت دارد انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه باید به درخواست کتبی هر ذینفع، به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد. اعمال این تغییر منوط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه ها خواهد بود.
به موجب تبصره ذیل ماده یاد شده، انتقال جزئی حق تغییر مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مستلزم تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط منتقل الیه است. همچنین با توجه به ماده ۱۷۸ آیین نامه ۱۳۸۷، انتقال مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه به موجب سند رسمی به عمل می آید. دفترخانه اسناد رسمی باید قبل از تنظیم سند مربوط نسبت به آخرین وضعیت اظهارنامه مورد نظر از مرجع ثبت استعلام نماید.

تغییرات  و انتقال مالکیت علامت تجاری

در قانون ایران مانند بسیاری از کشورها ، انتقال و تغییر مالکیت علامت تجاری و اظهارنامه علامت تجاری پذیرفته شده است و مالک علامت تجاری می تواند به محض ثبت اظهارنامه مالکیت خود نسبت به آن را به دیگری منتقل کند.

ثبت این انتقال و تغییر نشان و علامت تجاری در مرجع ثبت ضرورت دارد و تنها در این صورت است که این نقل و انتقال در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد می باشد.

با توجه به بند (۲) و همچنین ماده ۱۷۸ آیین نامه باید گفت که اولا: انتقال مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه باید به موجب سند رسمی به عمل آید. ثانیا: علاوه بر تنظیم سند رسمی مراتب انتقال و تغییر علامت تجاری، نیز باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.

اگرچه برای ثبت مراتب انتقال و تغییر علامت تجاری در مرجع ثبت درخواست ضرورت دارد لیکن لازم نیست که این درخواست در فرم مخصوص باشد.

تغییر مالکیت اظهارنامه نیاز به آگهی ندارد و تغییر مالکیت علامت و نشان تجاری و اظهارنامه از این حیث با تغییر مالکیت در علامت تجاری ثبت شده ، تفاوت اساسی دارد.

شرایط و تشریفات مربوط به تغییر در مالکیت اظهارنامهدر مقایسه با تغییر در مالکیت علامت تجاری ثبت شده، کمتر است.

متقاضی بعد از تسلیم اظهارنامه ثبت علامت، میتواند مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه را تحت شرایطی به دیگری منتقل کند. و مالکیت علامت تجاری را تغییر دهد.

انتقال  و تغییر علامت تجاری بصورت جزئی حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه منوط به تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط منتقل الیه است.

ذینفع  تغییر علامت تجاری می تواند انتقال دهنده یا منتقل الیه و یا قائم مقام قانونی آنها باشد.
10-  تاثیر اینگونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث صرفا منوط به تسلیم درخواست به مرجع ثبت نیست بلکه باید این درخواست به ثبت برسد.
11-  تغییر در مالکیت اظهارنامه علامت جمعی با توجه به اهمیت این نوع علائم منوط به موافقت قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

 

قوانین ثبت علامت و نشان تجاری تصویری

ثبت نشان وعلامت تجاری تصویری

علامت هایی که شامل تصاویر کالاها می باشند در حال حاضر به عنوان علامت تجاری قابل ثبت است. با این وصف به منظور تضمین این امر که دیگر تجار، دارای منافعی مشروع و قانونی در استفاده از آن ها می باشند، ثبت علائم تصویری تابع محدودیت ها و ضوابط خاصی شده است. به ویژه در صورتی که علامت، منحصرا شامل تصویری باشد که منتج از ماهیت خود کالاها، یا تصویری از کالا است که برای به دست آوردن نتیجه فنی ضرورت دارد، یا تصویری است که ارزش و بهای اساسی به کالاها می دهد، قابل ثبت نخواهد بود. نباید فراموش کرد که این شرایط و ضوابط، علاوه بر مواردی است که عموما برای همه انواع علامت تجاری کاربرد دارد و به ویژه این شرط که علامت باید متمایز باشد نه توصیفی. چنانچه هر علامتی، برخلاف ضوابط خاص علامت های تصویری باشد احتمال اینکه برای به ثبت رسیدن، به اندازه کافی متمایز باشد نیز بسیار زیاد خواهد بود.

قوانین ثبت نشان و علامت تجاری تصویری در ایران

پرونده مربوط به ریش تراش دوار سه تیغه فلیپس، نشانگر آن است که ضوابط خاص علامت های تصویری چگونه ذر عمل به کارگرفته می شود. علامت فلیپس عملا شامل تصویر ریش تراش دوار سه تیغه آن، مشتمل بر سه نوک گرد، با تیغه های دوار به شکل یک مثلث متساوی الاضلاع بود.در عمل، هر کسی این شکل را به عنوان ثبت خود تصویر تلقی می نمود. بر مبنای همین علامت بود که علیه شرکت رمینگتون، به ادعای نقض علامت تجاری بواسطه فروش ریش تراش دوار سه تیغه ای که در آن نیز از سه نوک دوار استفاده شده بود که تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع را می داد، طرح دعوی شد. رمینگتون مدعی بود که علامت تجاری فلیپس به چند دلیل فاقد اعتبار است، از جمله اینکه مطابق با ضوابط خاص برای علائم تصویری نیست.

ضوابط ثبت علامت و نشان تجاری تصویری

در رابطه با ضابطه نخست ثبت علامت تجاری تصویری ادعای رمینگتون آن بود که چون تصویر به ثبت رسیده، ناشی از ماهیت ریش تراش دوار سه تیغه می باشد نمی بایست به ثبت رسیده باشد. با این حال دادگاه تجدید نظر بر این اعتقاد بود که هدف از ضابطه مزبور، غیر ممکن ساختن ثبت تصاویر اساسی ای است که بایستی برای استفاده در اختیار همه مردم باشد. در این پرونده، تصاویر دیگری از ریش تراش ها و به ویژه دیگر تصاویر ممکن برای ریش تراش های سه تیغه، مطرح بوده و بنابراین هیچ گونه دلیل خاصی برای عدم ثبت این شکل خاص وجود نداشته است. در ارتباط با ضابطه دوم، رمینگتون استدلال نمود که ویژگی های اصلی و اساسی تصویری که در علامت تجاری به نمایش درآمده است برای به دست آوردن یک نتیجه فنی بوده و بنابراین نبایستی قابل ثبت شناخته شود. دادگاه تجدید نظر، این استدلال را پذیرفته و این ادعای شرکت فلیپس را که چون راه های دیگری نیز برای به دست آوردن همان کاربرد فنی وجود دارد (به عنوان مثال، استفاده از چهارنوک به جای سه نوک یا قراردادن نوک ها در وضعیت و شکل متفاوت) علامت آن ها دارای اعتبار است، رد کرد. این مساله نیز به دادگاه اروپایی احاله گردید و این دادگاه نیز به همین نتیجه رسید و بدین ترتیب شرکت فلیپس بازنده دعوی شد. در ارتباط با شرکت سوم، استدلال رمینگتون مبنی بر اینکه شکل به ثبت رسیده، ارزش و اعتبار بسیاری به کالا داده و بنابراین قابل ثبت نمی باشد مردود اعلام شد. دادگاه تجدید نظر چنین اظهارنمود که بین شرط دوم که تصاویر کاربردی را منع می کند و شرط سوم که تصاویرِ”از نوع زیبایی و ذوق” را غیر قابل ثبت می داند، تمایز وجود دارد.

شرایط ثبت نشان و علامت تجاری تصویری

تنها در صورتی که تصویر، به عنوان تصویر، دارای ارزش اساسی باشد بایستی بر این مبنا قابلیت ثبت مستثنا گردد. بر اساس واقعیت های موجود در پرونده مزبور دادگاه به این نتیجه رسید که هیچگونه دلیلی مبنی بر جمع این شرایط وجود ندارد.

لیست مطالب ثبت نشان تجاری تصویری

  • نقش علائم تجاری تصویری

  • تجمع کارکنان گرد علامت تجاری

  • هدف از ثبت علامت چیست

  • دامنه محافظت علامت تجاری

  • ثبت علامت تجاری تصویری در ایران

  • نکات طراحی و انتخاب علامت

  • تاریخچه و جزئیات مرتبط با علامت تجاری

  • مراحل تجدید علامت تجاری

نشان و علامت تجاری توصیفی

ثبت  نشان و علامت تجاری تصویفی

کسانی که تصمیم به انجام کار در تحت نامی می گیرند که غیر از توصیف آن کار تقریبا نقش دیگری ندارد نمی توانند در صورتی که دیگران نیز همین کار را انجام دهند، نسبت به کار آنان شکایت نمایند و بایستی تفاوت های کوچک میان نام تجاری خود و دیگران را تحمل نمایند. در دعوایی در سال ۱۹۴۶ بین شرکت های رقیب در نظافت های ساختمان اداری، نظر دادگاه بر این بود که اسامی “خدمات نظافت داری” و “انجمن نظافت ادارات” خیلی به یکدیگر نزدیک نیستند.

قوانین ثبت نشان و علامت تجاری توصیفی

بهمین نحو کسانی که بعنوان علامت تجاری تصویفی از کلماتی استفاده می نمایند که عملا توصیف کننده کالا است در صورتی که دیگران نیز کالاهای خود را با استفاده از همان عبارات توصیف نمایند حق شکایت نخواهند داشت: “چیپس تنوری” از نوع عناوینی است که محاکم مورد حمایت قرار نمی دهند. ولی در تمامی این موارد در صورتی که خوانده دارای سوء نیت باشد دادگاه در قضیه دخالت خواهد کرد. خوانده ای که سعی در مشتبه ساختن کالا یا شغل خود به جای دیگری داشته باشد خواهید دید که دادگاه آماده این باور است که او در کارش موفق شده است.

علامت هایی که مردم به عنوان علامت توصیفی تلقی می نمایند.

در رابطه با علامت های تجاری معروف که عموم مردم آنها را صرفا بعنوان نام کالای مربوطه می شناسند دشواری های خاصی مطرح می گردد. چنانچه کسی وارد مغازه آهنگری شده و درخواست “قفل ییل” جدیدی ممکن است بدنبال قفلی باشد که توسط خود کمپانی ییل ساخته شده است باشد، و یا منظور او صرفا یک قفل سلندری معمولی باشد بدون اینکه سازنده آن برایش مهم باشد. ممکن است یک اختلاط واقعی میان او پیش بیاید؛ یا ممکن متصدی فروشگاه با سوء نیت از این ابهام بعنوان یک بهانه (برای فروش کالای نامرغوب) استفاده نماید. آنگونه که یکی از دعاوی آرتکس در سال ۱۹۵۳ نشان می دهد این مساله ممکن است جلوگیری از سواستفاده را برای دارنده چنین علامتی بسیار دشوار سازد.

دعاوی ثبت علامت و نشان تجاری توصیفی

باید توجه داشت که دادگاه ها بر این اعتقاد بوده اند که از یک سو، وقتی علامت تجاری قبلی جنبه توصیفی یافته است، اضافه نمودن لغت “اصل” به آن، دوباره آن را تبدیل به یک علامت تجاری نخواهد کرد (“استانتون اصل” به جای مهره های شطرنج طرح استانتون) در حالیکه از سوی دیگر، استفاده از علامت تجاری متعلق به غیر یا اضافه کردن واژه ” نوع” مجاز شمرده نشده است. یک قاضی اسکاتلندی در یک مورد، واژه “اصل” را از نظر اهمیت تقریبا به اندازه واژه “نوع”، شیطانی خواند.

لیست مطالب ثبت علامت و نشان تجاری توصیفی

استفاده عملی از علامتو نشان توصیفی

  • ابطال ثبت نشان و علامت تجاری توصیفی

16 Apr 2017